ورود به سايت

پنل کاربری
شما اینجا هستید: خانهاخباریادداشت ها

یادداشت ها (40)

یادداشتی از حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر عبدالاحدی مقدم-کارشناس مسائل فرهنگی قربان با ضمه و کسره قاف از مصدر «قرب» به معنی نزدیک شدن است و «قربانی» نیز از همین ریشه است. و کسی که جان خود را در راه کسی یا عقیده‌ای از دست داده باشد، قربانی آن شخص یا عقیده شده است.
یادداشتی از وحید نجفی-پژوهشگر موسسه مطالعاتی صراط مبین شیعه در دوران غیبت به مثابه یتیمی است که تکفل او به دست علما سپرده‌شده استامام حسن عسگری (ع) می‌فرمایند: "یتیم‌تر از شخصی که پدر از دست داده، کسی است که دستش از امامش کوتاه است و نمی‌داند وظیفه‌اش در آنچه بر او پیش می‌آید، چیست؛ آگاه باشید! هر کدام از شیعیان ما که عالم به علوم ما باشد و این جاهل نسبت به دین و راه و روش ما را که از دیدار ما محروم است تحت سرپرستی خود بگیرد؛ هدایت و ارشاد کند و شریعت ما را به او بیاموزد، همانا در رفیق اعلی، هم جوار ما خواهد بود ".
یادداشتی از وحید نجفی-پژوهشگر موسسه مطالعاتی صراط مبین استقلال حوزه علمیه شیعه یکی از مفاخر آن بوده که همواره مورد تأکید بزرگان قرارگرفته است. چرا که تحولات و شرایط زمانه؛ توجه به آن را در هر دوره ای لازم می‌نماید تا اطمینان از تحقق آن را حاصل نموده و مقابله با عناصر آسیب‌رسان به آن را به ارمغان آورد.
یادداشتی ازحجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد ارسطا عضو هیات علمی دانشگاه تهران (مناسبات فقه و حقوق در ساحت فقه حکومتی)چکیده: در ساحت فقه حکومتی، فقه با حقوق از دو جهت کلی می‌تواند رابطه داشته باشد: یکی از جهت روشی و دیگری از جهت ماهوی. منظور از مناسبات، روابط است؛ یعنی چگونه می‌توان در حوزۀ مباحث مربوط به حکومت و حقوق عمومی از فقه استفاده کرد.
یادداشتی از محمد قرائتی ستوده - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی مفهوم تقدس یکی از متداول ترین مفاهیم کاربردی در زندگی انسان است چون تقدس بخشیدن به برخی پدیده‌ها، پیامدهای اثرگذاری در جامعه ایجاد می کنند. مقدسات به مجموع اعتقادات و اموری اطلاق می شود که در دین، دارای احترام و جایگاه ویژه ای هستند. گاهی اعتقادات، شخصیت های خاص، اماکن و زمان های خاص از مقدسات به حساب می آیند.
یادداشتی از حامد عبدالهی سفیدان - پژوهشگر دینی ما گیر و گره‌های فراوانی در فرهنگمان داریم که چوب هرکدام را در جای خود خورده‌ و می‌خوریم. برخی از آنها قلمرو کوچکی را درگیر خود کرده‌اند اما سایة سیاه برخی از این گره‌ها از پستوی خانه‌ تا دیپلماسی بین‌المللی‌مان‌ کشیده شده است. «ما اهل گفت‌وگو نیستیم»؛ این یکی از همان گره‌هاست؛ نه در خانه با همسر، نه در سیاست با مخالف، نه در گلشن با دوست، نه در گلخن با دشمن. مراد از گفت‌وگو، فقط به‌معنای کوتاه آمدن از مقصود نیست که اتفاقاً بیشتر از گفت‌وگو، اهل تساهلیم
یادداشتی از: باقر صدقی دانشجوی دکتری رشته مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی کشور ایران با پیشینه‌ تاریخی‌اش، بهترین نمونه از همزیستی مسالمت‌آمیز در جهان است. با توجه به شرایط موجود منطقه خاورمیانه در طی پنج سال اخیر و همچنین با توجه به تنوع فرهنگی و اقلیم موزاییکی ایران، اگر عنصر همزیستی مسالمت‌آمیز در ایران این‌چنین محکم و قوی نبود، احتمالاً شرایط برای کشور متفاوت بود. همزیستی مسالمت‌آمیز گروه‌های قومی ایران ریشه در نظام معنایی و باور مشترک همه ایرانیان دارد. این ریشه از دو خاستگاه تاریخ مشترک و دین انسجام بخش اسلام متأثر شده است.
یادداشتی از یاور عیوضی- دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی شکل مطلوب هر جامعه ای انطباق نیازهای فرد و جامعه بر همدیگر است. بطوریکه جامعه بواسطه ی نظام ارزشی و هنجارین خود بتواند نیازهای اعضای خود را تامین کند و از طرف دیگر افراد با پیروی از هنجارها و ارزش های جامعه بقا و تعادل آن را تضمین نمایند. در این شرایط هر کدام از طرفینِ ارتباط (جامعه و فرد) از هر گونه نابسامانی ها و آشفتگی ها مصون خواهند بود. تحقق چنین هدفی در تمامی جوامع متکی به انتخاب و به کارگیری موثر مکانیسم های "جامعه پذیری" یا به عبارتی خاص تر "فرهنگ پذیری" است.
یادداشتی از دکتر سید مرتضی میرتبار-دکتری مطالعات تطبیقی ادیان انتقام‌جویی حسی است نهفته در انسان و برخی حیوانات، که مذموم و ناروا دانسته شده و آدمی باید تلاش نماید تا این خصیصه را از خود دور سازد. طبق روایات اسلامی، کنترل حس انتقام و عفو نمودن دیگران از بهترین گزینه‌های اخلاقی در دنیا و آخرت تعریف شده است.
یادداشتی از محمّد منصوری بروجنی دانشجوی دکتری حقوق عمومی سقف شیشه‌ای به موانع موجود اما نادیدنی اشاره می‌کند. بررسی سیر تطور فساد در ادبیات قانونی کشور به روشنی نشان می‌دهد که این سقف شیشه‌ای چیست؟فساد از جمله کلمات پرکاربرد در قوانین و مقررات کشور از زمان انقلاب مشروطیت به این سو بوده است. کلمه فساد اما هیچ گاه برای اشاره به یک مفهوم واحد مورد استفاده قرار نمی‌گرفته است.

نشانی : ایران - قم
صندوق پستی: 1516-37195
تلفن: 5-32906404 25 98+

پست الکترونیکی: info@seratolmobin.com

پیام هفته

تشکل های سیاسی مطمئن و اصولی
پیام هفتهقرآن : لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءهُمْ أَوْ أَبْنَاءهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُوْلَئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَأَيَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ (سوره مجادله، آیه 22)ترجمه: قومى را نيابى كه به خدا و روز بازپسين ايمان داشته باشند [و] كسانى را كه با خدا و رسولش مخالفت كرده‏اند هر چند پدرانشان يا پسرانشان يا برادرانشان يا عشيره آنان باشند دوست بدارند در دل اينهاست كه [خدا] ايمان را نوشته و آنها را با روحى از جانب خود تاييد كرده استحدیث: من فارق جماعة المسلمين فقد خل...

ادامه مطلب